הדרך הטובה ביותר לחסוך מס
- ערן יהלום רואה חשבון

- 16 בנוב׳ 2020
- זמן קריאה 3 דקות
דלת משרדי נפתחה ודרכה נכנס ישראל ישראלי, הלקוח הוותיק והבדוי שלי. הוא התיישב על הכיסא, סירב להצעתי לכוס קפה ומיד שלף מתיק המסמכים שלו דף עמוס לעייפה בכתב צפוף.
"יש לי מספר שאלות," הוא אמר והניח עט לצד הדף.
"אני מוכן," חייכתי וסימנתי לו שיתחיל.
הלקוח עבר מנושא לנושא בעוד אני מנסה עד כמה שניתן להשיב בפירוט על שאלותיו. לאחר כשעה הוא נשען לאחור בכיסאו וסקר בעיניו את רשימת השאלות. היה ניכר כי לא נותרו לו תהיות כלשהן.
"עכשיו אני אשמח לכוס קפה," הוא חייך ולחץ את ידי.
למרות שעשרות השאלות ששאל היו שונות זו מזו, יכולתי למצוא חוט מקשר בין כולן. כולן היו קשורות לצד ההוצאות של העסק. צד ההכנסות דווקא בדרך כלל די ברור לבעלי עסקים. המשוואה יחסית פשוטה – נותנים שירות – מקבלים תשלום – מנפיקים חשבונית וקבלה. אולם צד ההוצאות דורש ידע רב יותר, שלא תמיד נמצא אצל בעלי עסקים. להוצאות העסקיות חשיבות רבה והן יכולות להפוך הפסד לרווח ולהפך.
מדוע ההוצאות חשובות?
רשויות המיסוי השונות (מס הכנסה, ביטוח לאומי ומע"מ) ממסות עסקים בהתאם לשורת הרווח ולא לשורת ההכנסה. כלומר כל עוד לעסק יש הוצאות רבות יותר, הרווח החייב במס יהיה נמוך יותר ומכאן ששיעורי המס יהיו נמוכים יותר. בדרך כלל השפעת רישום ההוצאות על המס גבוהה יותר מכל השפעה של הטבה אחרת, כגון: הפרשה לקרן השתלמות או פנסיה. זאת ועוד, יכולת ההשפעה שלנו על סעיף ההוצאות גם היא יחסית גבוהה. ניתן לתכנן הוצאות בהתאם לרף המס בו אנו נמצאים, להכליל הוצאות מעורבות (שילוב של הוצאות פרטיות ועסקיות) ועוד.
נושא זה הינו מהותי לכל סוגי העסקים, החל מעוסק פטור ועד לחברה בע"מ. עסקים רבים לא מנצלים עד תום את רישום ההוצאות המותרות להם ובכך הם פשוט "זורקים" את כספם. זאת בעיקר מתוך סיבות של חוסר ידיעה או חוסר רצון להתעמק בנושא. עוסקים רבים גם מנהלים את תיקם ללא הסתייעות ברואה חשבון וכך כדי "לא להסתבך" יתר על המידה, פשוט לא רושמים הוצאות או שרושמים הוצאות בחסר. חיסכון המס ברישום הוצאה תלוי בגובה ההכנסה ובמדרגת המס בה אנו נמצאים והוא יכול להגיע עד למעלה משבעים אחוזים מההוצאה! תארו לעצמכם שאתם רוכשים ציוד כלשהו במאה שקלים, אך למעשה הוא עלה לכם רק שלושים. כאמור, ההשפעה עולה ככל שרמת ההכנסה עולה, אולם החיסכון במס קיים גם בסביבות מס נמוכות של עסקים קטנים.
האם אני יכול להכיר בהוצאות פרסום?
סעיף 17 לפקודת מס הכנסה מציין כי ניתן להכיר הוצאות שהיו קשורות בייצור ההכנסות באותה שנת מס. באלו ניתן להכליל: ציוד משרדי, שכירות משרד, פרסום שוטף בעיתונות או אמצעי מדיה אחרים ועוד. הוצאות אלו יוכרו באופן מלא. הנושא מתחיל להיות מעט סבוך יותר כאשר יש ערבוב בין ההוצאות הפרטיות לאלו העסקיות, דוגמת: דלק, ביטוח רכב, חשמל, סלולרי ועוד. כאשר רק חלק מההוצאה היא עסקית ניתן להכיר בחלקיות זו. למשל הוצאות דלק ניתנות לניכוי בשיעור של ארבעים וחמישה אחוזים. כמו כן, במידה והעסק מתנהל בביתו של העוסק וקיים לו חדר עבודה נפרד – ניתן להכיר בחלקיות מהוצאות האחזקה של הבית, כגון: חשמל, אינטרנט, ארנונה, ניקיון, ועד בית, ריבית על משכנתה והוצאות רבות נוספות. מיצוי כלל ההוצאות המותרות יוביל למיקסום הפוטנציאל של העסק בשלב החיים בו הוא נמצא.
אז מה עושים?
כל בעל עסק חייב להכיר את הבסיס של אופן חישוב המס. עליו לדעת אילו הוצאות הוא יכול להעמיס על העסק ובאיזה שיעור. ניתן להתייעץ עם רואה חשבון או ללמוד את הנושא בצורה עצמאית. כיום קיים מידע מקיף ביותר ברשת האינטרנט ובמקורות מידע נוספים. אל לנו להתעלם מצד ההוצאות תחת מיני תירוצים המסווים כסיבות. למשפטים כגון: "יש לי עסק קטן", "איני יודע מה מותר", "איני רוצה להסתבך עם מס הכנסה" ומשפטים נוספים דוגמת אלו יש עלות כספית ישירה. בכל פעם שאתם לא רושמים הוצאה על העסק אתם מבזבזים כסף. נקודה. גם אם העסק מרוויח אלפיים שקלים בחודש או מאתיים אלף. אם כך, הכינו דף ועט. פנו שעה לצורך פגישה עם רואה החשבון שלכם או לצורך שיטוט באינטרנט. בררו לגבי כל סוגי ההוצאות הרלוונטיות לעסק שלכם והבינו בדיוק כמה כל הוצאה יכולה לחסוך עבורכם. אם הייתי צריך לשלם שקל בכל פעם שנתקלתי בעסק שלא מכיר במלוא הוצאותיו, כנראה שהייתי מוציא שקלים רבים. אגב כולם היו נרשמים לי כהוצאה מוכרת.






תגובות